Vorige week hebben jullie kunnen lezen hoe ik mijn ideale bestemming voor een bikepackingvakantie uitkies, maar dit kan natuurlijk ook een normale fietsvakantie zijn. Deze kun je hier teruglezen. Als de bestemming gekozen is en de fietsroutes uitgestippeld zijn, moet je uitzoeken hoe je er komt, zodat je zeker weet dat je erop kunt vertrouwen dat je ontspannen aankomt op bestemming, en zelfverzekerd aan je nieuwe avontuur kan beginnen. Lees dus gauw verder!
Deel 2 in de serie ‘Je eerste bikepacking vakantie’
Lees hier deel 3: bikepacking in actie
Welk fietsonderhoud moet ik hebben gedaan?
Misschien voor de hand liggend, maar zorg dat je fiets in optimale conditie is. Het allerlaatste wat je wilt is wachten op een fietsreparatie en een mooie fietsroute moeten overslaan. Daarom heb ik een checklist gemaakt die de belangrijkste punten aanstipt. Deze gaan zowel in op veiligheid als op comfort.
Veiligheid
-
Remblokken vervangen velg-/schijfremmen
-
Spaken aangedraaid
-
Bandenprofiel in orde
-
Kabels in goede staat
- Wiel vervangen bij versleten velgen (alleen bij velgremmen)
Comfort
-
Lagers schoon/vervangen
-
Derailleur afgesteld
-
Ketting in goede staat en op de juiste lengte
-
Cassette geschikt voor de bergen
Hoe zit het met de heen- en terugreis van het bikepacken?
Er zijn meestal meerdere manieren om op je bestemming te komen. Een paar vragen die belangrijk zijn om te stellen zijn: hoe neem ik mijn fiets mee? Welke tools heb ik nodig om de fiets in en uit elkaar te halen? Mag mijn fiets mee? Moet de fiets op speciale tijden afgeleverd zijn? Binnen Europa reis ik het liefst met de trein, ook al duurt dat meestal langer. Tijdens de treinreis kan ik dan werken op mijn laptop (ja die neem ik mee, lees verder waar ik deze laat op bestemming ;)), en ik neem een goed boek mee, of de e-reader. Zo besteed ik mijn tijd nuttig, heb ik altijd een ruime zitplek en heb ik het minste werk aan mijn fiets. Bij elk treindeel kijk ik of ik nog aparte supplementen moet betalen voor mijn fiets. Meestal is het geen probleem, alleen Duitsers doen wat moeilijk.
Frankrijk Thalys = geen supplement, fiets moet gedemonteerd in hoes
Frankrijk TGV = geen supplement, fiets moet gedemonteerd in een hoes
Duitsland DB = supplement (ook als fiets gedemonteerd is – streng van de Duitsers)
Italië Trenitalia/Italotreno = geen supplement bij gedemonteerde fiets, als gemonteerd: toeslag afhankelijk van regio. Hogesnelheidstreinen: zeker bij Italotreno weinig ruimte om gedemonteerde fiets neer te zetten.
Spanje AVE = geen supplement bij gedemonteerde fiets in een hoes, pedalen moeten er wel vanaf
Het enige gereedschap dat ik nodig heb om de fiets te demonteren is een imbus (om het zadel laag te zetten, en bij schijfremmen ook voor de wielen). Als de trappers eraf moeten (zoals in Spanje), dan heb je ook nog een steeksleutel nodig. Verder bescherm je de derailleur met kranten of met bubbeltjesplastic, en markeer je aan de buitenkant van de fietshoes waar de derailleur zit, want dit is het meest kwetsbare onderdeel van de fiets. De hoes waar ik de fiets in doe is een ‘Vaude big bike bag’. Dat is het! Je draagt de fietstas over je schouder op het treinstation. Naar en van het station toe kun je natuurlijk gewoon fietsen.
Wat doe ik met de extra spullen onderweg?
Zoals gezegd neem ik een laptop mee, ook zit je opgescheept met een fietshoes. Verder wil je comfortabel reizen in de trein, dus heb je schoenen, een trainingsbroek en wellicht andere spullen die je zeker niet meeneemt tijdens het bikepacken. In dit geval komt de Vaude hoes goed van pas: daar doe je alle ‘overige’ spullen in die je niet meeneemt en deze laat je achter bij de startlocatie. Het hotel heeft meestal een bagageopslag (meestal gratis als je zegt dat je terugkomt) of anders tegen een kleine vergoeding. Anders heb je ook apps die dit probleem oplossen. Het beste is om alvast bij het boeken rekening te houden met deze service. Anders kan een goedkoop hotel toch duur uitvallen door extra bagagekosten, en heeft een super de luxe hotel deze service natuurlijk gratis inbegrepen. Mocht je eindlocatie anders zijn dan je startlocatie dan is er altijd nog de post. Dit werkt uitstekend als je fietsreis lang genoeg is, maar is misschien minder verstandig als je een dure laptop wilt versturen. Wil je bagage op de post doen? Neem dan een vuilniszak of grote shopper mee om je spullen in te doen. Print ook thuis het verzendlabel al uit zodat je niet net als ik de eerste keer op zoek moet naar een printer op zondagochtend!
Dat zijn de praktische tips rondom je fietsreis. Zoals je wellicht hebt gemerkt ben ik niet op de fysieke aspecten van de voorbereiding in gegaan. Daar zal ik nog een keer op terugkomen in een ander blog. In het derde en laatste deel volgende week ga ik in op het bikepacken zelf. Als je daar al kennis van hebt dan kun je nu alvast je trip boeken en/of gaan. Wil je in een kleine groep mee met Rudi Rides. Kijk naar onze (bikepacking) fietsvakanties hier. Heb je nog andere praktische tips voor tijdens de heen/terugreis of vragen over deze tips, laat het dan weten in de comments, of stuur een mail naar [email protected].