Toscane op de racefiets: onze droomvakantie. Prachtig!

foto-Toscaans-landschap

Kennismaking met Rudi Rides

Onze droom in het kort

We wilden ooit eens Toscane ontdekken op de fiets. Op ons wensenlijstje stonden mooie, rustige weggetjes, fijne slaapplekken, lekker eten en bagagevervoer. Dit allemaal zelf uitzoeken leek ons niet gemakkelijk omdat we Toscane helemaal niet kennen en we wisten niet of het überhaupt kon! Het internet bood uitkomst voor een goede zoektocht.

Waar vind je op maat vakanties in Italië?

Wat rondspeurend op internet kwamen we de website van Rudi Rides tegen. Rudi Rides kan naast groepsreizen volledige op maat gemaakte vakanties naar onder andere Italië aanbieden. Inclusief bagagevervoer, unieke accommodaties en gebalanceerde routes door een mooi deel van Toscane. Dat moest wat voor ons zijn dus we zochten contact.

Met veel enthousiasme vertrouwen gewekt

Een eerste mail en telefoongesprek bevielen helemaal. We kregen vooraf een PDF van twee pagina’s waarop foto’s en tabellen met routedetails stonden. Wat we zagen klopte bij onze droomvakantie dus besloten we er direct voor te gaan, ook al vonden we het ook wel spannend. Zou Rutger een reis met onze wensen kunnen maken?

Conclusie: onze droomvakantie naar Toscane is uitgekomen

Na thuiskomst in Nederland kunnen we met volle overtuiging zeggen: “Dat is gelukt”. We hebben een prachtige fietsvakantie van 15 dagen gemaakt. Een rondrit met Florence als start- en finishplaats. Lees er hieronder meer over.

Selfie van deelnemers op maat reis Rudi Rides
Wij tijdens onze 15-daagse fietsvakantie in Toscane
Landschap in Toscane met gele en groene velden en wegen geflankeerd door cipressen onder een blauwe lucht
Het uitzicht in Toscane waar we meer dan eens van konden genieten

De B&Bs op onze fietsvakantie in Toscane

In de heuvels van Florence met liefde ontvangen

We kwamen na onze reis vanuit Nederland in onze eerste prachtig B&B. We kregen een stijlvolle, ruime kamer in een mooi huis. In de tuin konden we in een heerlijk (koud) zwembad springen. Ten alle tijde waren de supervriendelijke gastheer en gastvrouw beschikbaar. Dat is het ideale begin van een vakantie.

Pittoreske B&B in Toscane. Hoge kwaliteit service en niemand om ons heen.
De B&Bs waren altijd prachtig en pittoresk, met hoge kwaliteit en de hoogste gastvrijheid

De B&Bs waren uniek en van hoge kwaliteit

Dit was niet de enige B&B die aan onze verwachting voldeed of deze zelfs overtrof. Van Florence gingen we naar Arezzo, waar wederom een zwembad was. Daarna gingen naar het land van de Strade Bianche rondom Siena. En toen kwamen we bij een van de mooist gelegen B&Bs. Een prachtige uitzicht op de heuvels en een luxe keuken voor de gasten, met verder een grote tuin en een ruim balkon.

Een zwembad bij een B&B van Rudi Rides met een uitzicht over de Toscaanse velden

De verzorgde Italiaanse ontbijtjes

Veel zoet en taart in Italië

Had Rutger ons gewaarschuwd voor de Italiaanse ontbijten die niet altijd aansluiten op de behoeften van fietsers. Nou in de eerste B&B konden we elke ochtend smullen van heerlijke verse ananas, broodjes zoveel als je wilde.

Ruime keuze aan taarten bij het Italiaanse ontbijt in Toscane, Italië
Ruime keuze aan taarten bij het ontbijt

Naast zoet ook hartig

En in de tweede B&B was er elke ochtend naast gewoon brood en yoghurt een waar taartenbuffet: zoet en hartig. Allemaal zelf gebakken door Nonna. En ook na de fietstocht mocht je een stukje nemen. Op de vraag of we een eitje bij het ontbijt wilden, was ons antwoord: “Nou we nemen nog wel een stukje taart”.  Ook bij de andere B&B’s gingen we goed gevoederd op pad.

Ruime keuze aan het ontbijt met vers fruit, vlees, mozzarella kaas, tomaten, sap, taart en meer
Zoet en hartig bij het ontbijt

De routes, het fietsen en de omgeving in Toscane

Figuur van globale routes Fietsvakantie Toscane met Florence, Arezzo en Siena er ook bij in
De uitgestippelde route voor onze vakantie naar Toscane.15 dagen op pad met 10 fietsroutes en 3 rustdagen

Naast veel natuur ook tijd voor stedentrips

We fietsten steeds een dag of drie en hadden dan een rustdag om de stad te bezoeken. We kwamen in Florence, Siena en Arezzo. Die rustdagen waren eigenlijk vermoeiender dan de fietsdagen 😉. Wel prachtig om deze steden te zien.

De oude toegangspoort van Siena 's ochtends vroeg zonder andere mensen
We waren als enige bij de oude toegangspoort van Siena in de vroege ochtend
Een van de smalle straatjes in Siena met hoge gebouwen
Een doorkijkje in een typische straat in Siena

Ook dorpen op de fietsroutes zijn de moeite waard

Maar eigenlijk genoten we net zoveel van al die mooie oude dorpjes en stadjes die we op de fietstroutes aandeden. Daar was het in ieder geval veel minder druk.

Anghiari een klein dorp in Toscane
Anghiari, een van de kleine dorpjes op een fietsroute waar we net zo veel van genoten als een grote stad
Straat in Anghiari in Italië met veel hoogteverschil en een doorkijk de verte in
Ook in Anghiari een mooie doorkijk de vallei in

Fietsen in Italië: even wennen maar nooit onveilig

Fietsen in Italië is even wennen. Mijn vader vroeg eens; “hoe zijn de fietspaden?”. “Nou die hebben we niet zoveel” konden we antwoorden. Wel is het heel gewoon om op een 90 km/uur-weg te fietsen en super grote rotondes per fiets over te steken. Toch hebben we ons geen moment onveilig gevoeld.

De Italiaanse automobilist

De Italiaanse automobilist is echt voorzichtig. Met grote boog reden ze om ons heen. En heel vaak reden we over rustige, prachtige weggetjes waar je niemand tegenkwam en wel de prachtigste uitzichten had.

Natuur in Toscane: van de ene in de andere verbazing

We hebben ons verbaasd over de verschillende landschappen die we gezien hebben. Groene heuvels, het bekende Toscaanse golvende landschap met gras, graan en cipressen. Maar ook rotsen, stenen muurtjes tijdens beklimmingen. En natuurlijk de vele wijngaarden en olijfbomen.

La Chiusa dei Monaci nabij Arezzo in Toscane Italië
La Chiusa dei Monachi nabij Arezzo
Colle di Val d'Elsa tussen Siena en Florence nabij Castelfiorentino
Colle di Val d’Elsa nabij Castelfiorentino

Vergeet niet te stoppen om af en toe te genieten

Verder stoppen we onderweg regelmatig voor een mooi uitzicht, een ommetje een dorpje in om te kijken of er nog iets moois te zien is.

Uitzicht vanaf een B&B in Toscane met groene en gele velden

Bijzondere momenten

Kippenvel

En dan nog de bijzondere momenten. We denken terug aan de prachtige afdaling vanuit Fiesole met uitzicht op Florence. Of om 9 uur ’s morgens door het centrum van Siena fietsen, waar dan bijna geen mensen zijn. Of die gravelstrook, niemand te zien, alleen maar natuur en wij op onze fietsen. Bijna kippenvel, hoewel het zo’n 28 graden was.

Lege gravelstrook in Toscane in de ochtend om kippenvel van te krijgen
Een lege gravelstrook in de ochtend in een verder verlaten landschap. Ook in Toscane kan dat

Leuke ontmoetingen op het dorpsplein

En hebben we toch voor lunchtijd al trek, dan is er altijd wel ergens een aliementari of paticceria voor iets lekkers en vaak leuke ontmoetingen. Zo zitten we op het dorpspleintje van het gehucht Cavallina met een madam uit België te kletsen. En voeren we op een andere dag een gesprek met een Italiaans vrouwtje over fietsen en waar we die dag naar toe gaan.

Ons dagritme op fietsvakantie

Eerst stevig ontbijten

Zoals gezegd konden we geen genoeg krijgen van de Italiaanse onbijtjes. Hier namen we dan ook ruim de tijd voor. Daarna stapten we op de fiets, en trapten we voor ongeveer 2 tot 3 uur.

Lunchen bij de tips van Rudi Rides

Dan aan de lunch. Meestal bij één van de tips van Rutger uit de reisgids, die Rutger zorgvuldig voor ons in elkaar heeft gezet. Zo eten we regelmatig in een restaurantje met allemaal locals. Aan de buitenkant ziet het er vaak niet uit. Maar het eten is er top. Vijftien dagen pasta eten, het verveelt niet. Alle mogelijke variaties komen op ons bord.

Eten in een lokaal restaurant in Toscane met heerlijk eten
Een voorbeeld van een lokaal restaurant waar we het lekkerste eten kregen voorgeschoteld!

Na het fietsen

Meestal waren we redelijk op tijd terug in de B&B of aangekomen bij de volgende B&B. De bagage stond dan al op ons te wachten. Heel handig allemaal. Sommige accommodaties hadden een keuken die we konden gebruiken, zodat we eventueel zelf een maaltijd konden maken. Maar omdat de Italianen toch beter kunnen dan wij, kozen we er bijna altijd voor om uit eten te gaan. Ook daarvoor stonden genoeg tips in de reisgids. Kortom: aan calorieën op deze reis geen gebrek.

Conclusie

Kortom wij hadden 15 prachtige dagen in Toscane met het simpele leven van fietsen, lekker eten en slapen. De rest was allemaal top voor ons geregeld. Dank Rutger.

Vrouwelijke fietser bij een bordje van Strade Bianche in Toscane Italië
Bedankt. Ook voor de mooie stukken over het gravel van de ‘Strade Bianche’
Fietser pauzeert in een Toscaans landschap tussen Arezzo en Siena
Vermoeid maar voldaan kijken wij terug op een mooie fietsvakantie in Toscane

Zelf een op maat vakantie?

Het hele jaar door staat Rudi Rides voor je klaar om een op maat fietsvakantie in elkaar te zetten. De afgelopen jaren zijn tientallen stellen en vriendengroepen naar verschillende uithoeken van Italië en Frankrijk gegaan. Vooral Toscane, Puglia en Emilia-Romagna zijn favoriet. In Frankrijk kun je denken aan Corsica of de Franse Alpen, waar ook groepsreizen van Rudi Rides naartoe gaan.

Puntige rood oranje gekleurde rotsen bij Calanches de Piana UNESCO werelderfgoed op Corsica bij Porto
Een andere favoriet voor een op maat vakantie: het eiland Corsica met hier de Calanches del Piana nabij Porto Ota

Wat staat er op jouw wensenlijst?

Creëer jouw droomvakantie ook bij Rudi Rides, en wie weet sta jij straks ook op de pedalen te genieten van een bord pasta, met uitzicht op wijnvelden, cipressen en een stralend blauwe lucht. Klik hier voor meer informatie en vraag vrijblijvend een offerte op.

Twee mooie cipressen naast elkaar in een typisch Toscaans landschap met zon en blauwe lucht
Hoe ziet jouw droomvakantie eruit? Laat het weten aan Rudi Rides en wie weet fiets jij je droomvakantie ook binnenkort