Met Nightjet van Italië naar Nederland inclusief fiets

Eurocity-buitenkant-scaled

Introductie

Een internationale treinreis wordt minder vaak als serieuze optie overwogen dan het nemen van het vliegtuig, ook de Nightjet. Met name als de treinreis langer duurt dan 12 uur. Nu reis ik zelf veel met de trein en denk ik dat ook in dit geval onbekend misschien onbemind maakt. Tijd om het uit te zoeken!

Duurzaam, maar ook comfortabel?

Een treinreis geeft zoveel vrijheid en comfort dat het een mooie duurzame optie is om te nemen. wil ik je in detail vertellen hoe ik mijn treinreis vanuit Zuid-Italië (Salerno, Campanië) naar Nederland heb ervaren, waarbij ik samen met mijn trouwe racefiets heb gefietst.

Overzicht reis

De treinen op deze reis

In het kort is de reis in drie delen opgedeeld:

  1. Salerno – Milaan
    • Trein: Italotreno alta velocità
    • Vertrek: 7:20
    • Aankomst: 13:20
  2. Milaan – Basel SBB
    • Trein: Eurocity
    • Vertrek: 15:20
    • Aankomst: 19:30
  3. Basel SBB – Arnhem
    • Trein: Nightjet
    • Vertrek: 23:13
    • Aankomst: 7:51 (+1 dag)

Het was wel mijn tweede keus

Overigens was deze reis mijn tweede keus, want ik had eerst gekozen voor een treinreis gedurende twee dagen met een overnachting in Parijs, maar dat is een persoonlijke voorkeur zodat ik in de trein kan werken en voor mij is dit goedkoper omdat ik in Parijs kan overnachten. De reis gedurende 2x een dag zou er als volgt uit zien:

  1. Salerno – Milaan
    • Trein: Italotreno alta velocità
    • Vertrek: 7:20
    • Aankomst: 13:20
  2. Milaan – Parijs
    • Trein: Frecciarossa
    • Vertrek: 15:53
    • Aankomst: 22:39
  3. Parijs – Schiphol
    • Trein: Thalys
    • Vertrek: 10:22 (+1 dag)
    • Aankomst: 13:25 (+1 dag)

De kosten voor deze treinreis

Kosten geplande reis via Parijs en Thalys

Stakingen Frankrijk: uitgevallen trein

De tickets voor mijn eerste keus via Parijs zijn op 9 januari 2023 geboekt voor een reis op 22 maart. Vanwege de stakingen in Frankrijk is deze op 20 maart overgezet naar Basel. Dit heeft niets met de trein te maken, maar puur met Frankrijk dus zie ik dit als overmacht en niet een probleem van de treindiensten.

Geplande reis – kosten per ticket

Het deel in Italië het goedkoopste deel van deze treinreis. Het eerste deel van 6 uur naar Milaan met de hogesnelheidstrein van Italotreno kost 33€ en daar zit zelfs een upgrade naar de eerste klasse in (eat that Thalys!). Het tweede deel van 6 uur naar Parijs kost 65€, eveneens met een upgrade naar de eerste klasse. Het laatste deel naar Nederland met de Thalys kost 68€ voor 3 uur met de trein.

Losse tickets of NS International?

Ik heb losse tickets direct geboekt bij iedere vervoerder (Italo, Trenitalia & Thalys). Dit heeft als voordeel dat het goedkoper is. Dit heeft als nadeel dat er geen compensatie is als je door vertraging van de een, de aansluiting op de andere trein mist. Ik heb uitgerekend dat het omslagpunt bij 1 op de 3 treinreizen ligt en met de ‘ruime’ overstappen mis ik eigenlijk nooit een trein. De Nightjet kun je soms alleen maar via NS International boeken.

Geplande reis – totale prijs

In totaal kost de reis dus 165€ en reis ik grootendeels eerste klas en overnacht ik in Parijs. Een overnachting in Parijs kan duur zijn, maar als je er iemand kent des te beter! Neem anders ook deze kosten mee, tenzij je sowieso een keer in Parijs wilt zijn.

Kosten daadwerkelijke reis via Basel en Nightjet

De reis die 2 dagen van tevoren is geboekt (Milaan naar Nederland) kost in totaal €265 en is niet te onderscheiden in delen. Via Trenitalia heb ik wel gekeken wat de EC kostte van Milaan naar Basel (4 uur) en dat was 100€ (Normaliter is dit rond de 40€). Totaal komen de kosten inclusief het ticket vanaf Salerno uit op 298€ .

Wanneer boeken?

Zoals gezegd heb ik 2,5 maand vooraf geboekt voor een reis in maart. Dit is nog buiten het seizoen en voordat iedereen plannen heeft gemaakt. Een maand later was het voor de maand mei (3,5 maand vooraf) al een stuk moeilijker en duurder om te boeken. De meeste internationale treinen zijn tussen de 4-6 maanden in de toekomst te boeken (Thalys: 4, Trenitalia: 6). Dus ik raad zeker minimaal 4 maanden (of dus verder vooruit) aan.

De treinreis Salerno – Arnhem

De reis is opgedeeld in drie delen, dus beschrijf ik per deel de reis en de context.

Deel 1: Vanaf Zuid-Italië met Italo

Vanaf de start ‘s ochtends vroeg in Salerno, langs het water, tot in het drukke Milaan.

Pasticceria!

Voor de reis ga ik nog langs mijn favoriete bakker om even wat extra goodies te kopen voor het tweede ontbijt. Waarom niet. Ik ben straks een aantal weken niet in Italië dus vul die doos maar met wat lekkers.

Mijn favoriete pasticceria in Salerno: Senatore
Een deel van de buit: een sfolliatella riccia (links) & frolle (rechts)

Lungomare van Salerno

Salerno en haar zonsopgang zijn prachtig, ook weer deze dag. Alleen was deze iets te vroeg alweer om te kunnen zien vanaf Lungomare. Het weer liegt er vandaag niet om. Jammer dat er gereisd moet worden en dat de vooruitzichten met betrekking tot het weer niet beter zijn op plaats van bestemming.

Nog even langs het water lopen of fietsen voordat ik de trein in stap
Het is nog redelijk rustig op het station als ik aankom om 7:00 ‘s ochtends

Embarca!

We moeten instappen. 20 minuten voor vertrek arriveer ik op het station en 17 minuten voor vertrek pak ik mijn fietstas in. Eerst het zadel eraf (let op: onthoud op welke hoogte je deze had staan), en daarna de wielen. Zo past alles makkelijk in je Vaude Big Bike Bag. Daarna kan ik mijn fiets met wat moeite achter een stoel plaatsen en kan ik aan de werkdag beginnen om 07:15. Heerlijk!

Om 7:05 moet de fiets nog uit elkaar worden gehaald, anders kan deze helaas niet mee
Om en nabij 7:10 is de fiets uit elkaar gehaald en kan deze de tas in.
De fiets in de fietshoes past perfect achter de stoelen in deze Italotreno alta velocità. Zorg er wel voor dat de automatische deur niet geblokkeerd wordt.

Koffie

Omdat ik in de eerste klasse reis (Prima) wordt er na Napels (1 uur onderweg) koffie gebracht met een koek of cracker. Niet heel bijzonder, wel fijn. Uiteraard is er naast deze service ook een restauratie aanwezig in deze trein voor een echte espresso. Een extra boost aan mijn productiviteit. Inmiddels komt de tweede ronde koffie en zitten we wat betreft productiviteit al op een paar sociale media updates, administratie en bijna 5000 tekens voor deze blog (10:00).

Caffè e biscotto als aanvullende service in de Prima classe van Italotreno

Roma Termini

De trein stopt ook in Rome en de trein zit nu écht vol, ook in de Prima classe. Blij dat ik zo vroeg geboekt heb en in Salerno al ben ingestapt, dat is namelijk de “capolinea” van de trein. Vanaf hier wordt het publiek ook wat bleker, dat betekent dat we in het noorden zijn aanbeland

Aankomst Milaan met 10 minuten vertraging

Met een kleine vertraging van 10 minuten komen we aan in Milaan. Ik ben ruim van tevoren weer helemaal ingepakt en kan snel uitstappen. Het is 20 graden en zonnig in Milaan dus dat betekent buiten in de zon lunchen.

Deel 2: Lunch in Milaan en Eurocity

In Milaan heb ik 1,5-2 uur de tijd totdat de volgende trein vertrekt. De reis naar Basel duurt dan ongeveer 4 uur.

Een park op een paar minuten fietsen

Nu wil het feit dat Milaan voornamelijk hoogbouw is en er meer schaduw dan zon is. Daarom zet ik mijn fiets snel in elkaar en fiets een paar minuten het centrum uit. 3 stoplichten verder is een uitstekende paninoteca en haal ik lunch. Ernaast ligt een park waar ik in de zon, tussen de lentebloesems, mijn laatste Italiaanse zonnestralen kan opnemen. Zo is de treinreis ook een soort uitje.

Ideaal om een broodje te halen, maar geen zon op het terras
De lunchplek waar ik zonder getoeter en in de lentezon een panino kan eten
Niet slecht, zo’n panino voordat we straks weer Italië uitgaan

Instappen in de Eurocity naar Basel

De Eurocity trein is niet een trein om trots op te zijn. Het is een oude trein, zonder of met slechte airconditioning. Zelfs in de prille lente is het niet comfortabel om in te zitten wat betreft de temperatuur. Het is (minimaal) de tweede keer dat ik deze neem en beide keren is het exact dezelfde trein.

10 minuten voor vertrek kom ik aan bij de trein. Dit is de Eurocity van de SBB.
De binnenkant van de Eurocity: de tweede klasse. Aan de rechterkant het bagagerek waar de fiets in de hoes voor is gezet (dat net een beetje uitsteekt)

De nieuwere lokale trein Tilo als alternatief?

Het is daarom ook niet gek dat een veel nieuwere lokale trein (de Tilo van Trenord) waar ik eerder over geschreven heb evenlang (1 uur en 15 minuten) doet over het stuk van Milaan naar Lugano (grens met Zwitserland). Daar kun je overstappen op een betrouwbare Zwitserse intercity.

De bagageruimte voor de fiets in de Eurocity

De bagageruimte voor de fiets is niet erg riant, zeker niet in de tweede klasse. Je zet als het ware je fiets rechtop (met het stuur onder) tegen het bagagerek aan. Of als het bagagerek leeg is kun je deze inklappen, zodat je fiets veilig staat. Je bent dus afhankelijk hoe vol dit bagagerek is. Voor het rek is net genoeg ruimte zodat iedereen er langs kan, maar het steekt toch een beetje uit en daarom bij drukte (de avondspits begint ook) niet helemaal fijn.

Vanuit een andere hoek: het bagagerek met de fietshoes ervoor.

Oordeel: fiets in de Eurocity

Als het niet erg druk is in de tweede klasse, dan is het een goede optie door het bagagerek in te klappen, of de bagageruimte (zonder het rek) in te nemen. Anders is het beter om de combinatie Tilo/Intercity te nemen.

Onderweg genieten van het Italiaans en Zwitsers landschap

Onafhankelijk van de staat van de trein, rijdt deze wel en geniet je van alle reusachtige bergen in dit landschap. Het contrast is groot met Italië en het is vrij druk op de stations. Het is ook een doordeweekse dag dus skiërs, wandelaars en forenzen delen samen deze gezellige trein. De besneeuwde toppen zien er heerlijk uit en ik zou zo weg kunnen dommelen in deze trein.

Lago Maggiore vanuit de trein
Een bergkam in Zwitserland vanuit de Eurocity gemaakt

Ongeplande overstap in Bern

Er is een ongeplande overstap, de EC heeft een technische storing. Nou misschien is dat een beetje het teken dat de treinen aan vervanging toe zijn. Een intercity staat klaar om ons vanaf Bern naar Basel SBB te brengen, maar dat gaat heel soepel. Het is vlak na de spits dus er rijden treinen genoeg. Het is natuurlijk wel de vraag of dat met elke aansluiting zo is. Ik ben in ieder geval blij dat ik een trein eerder heb genomen zodat ik genoeg tijd heb om met vertraging alsnog de Nightjet te nemen.

Alle tijd voor een diner in Basel

Het station van Basel SBB zit zowat aan het centrum vast, dus ik maak er weer een tripje van. Zo is het tot nu toe een heel aangename dag met lunch in de zon in Milaan, en nu diner in het (ietwat steriele) centrum van Basel. En ondertussen zijn er al bijna 1000 kilometer per trein afgelegd. Op aanraden van iemand die hier woont ga ik naar een Aziatisch restaurant en eet ik weer iets anders dan pizza of pasta! Heerlijk!

Vietnamees Restaurant Nooch
Pad Thai met alcoholvrij biertje

Fietsen langs de Rijn

Na de maaltijd fiets ik langs de rijn, eet ik toch stiekem een gelato, en kan ik met gerust hart weer terug naar het station. Daar is het nog even wachten en kan ik mijn slaapcoupé opzoeken.

Uitzicht over de Rijn

Deel 3: Nightjet experience

De Nightjet van SBB met ‘Liegewagen’ als slaapcoupé en daarachter de zitcoupés

Verlaten station Basel SBB

Het grote station van Basel SBB is zo goed als verlaten en er vertrekken nog enkele treinen, waarvan één de Nightjet is. De trein heeft een vertraging van 25 minuten, omdat het deel uit Zürich verlaat aankomt. Gelukkig zijn de slaapcoupés al in Basel en zoek ik mijn slaapplek op.

Kunst aan de muur op station Basel SBB

Kamergenoten in de slaapcoupé

Ik heb een 4-persoonscoupé en de andere kamergenoten zijn er al. Duitsers die in Zwitserland werken en naar Nederland gaan voor werk of om vrienden te bezoeken. We maken kennis en het zijn allemaal geschikte nette mensen, dus dat komt wel goed.

De trein

De Nightjet treinen gaan net als de Eurocity al een tijdje mee, maar de slaapkamer is functioneel ingericht en alles lijkt naar behoren te werken. Er zijn genoeg laders, inclusief USB-laders, er is een goede ventilatie, en er komt iemand van de SBB uitleggen hoe alles werkt en dat we op onze spullen moeten letten.

Een handig netje bij je bed om wat spullen in te stoppen

Slaapuitrusting

Voor het slapen heb je een (te) klein/dun kussen, een deken en een laken. Je ligt op een bed van maximaal 1m90 lang en niet heel erg breed. Als je de bovenste bedden hebt dan kun je niet rechtop zitten en is echt het enige wat je kan doen slapen. Voor het slapen vul ik de kussens aan met eigen truien en maak ik het comfortabel met andere ‘nightwear’.

De fiets in de trein

Er zijn twee opties om je fiets neer te zetten. Eén is in het bagagerek van een normale zitcoupé (naast de slaapcoupé) en de andere is in het bovenruim boven de bedden (een beetje hoog, maar het past).

Deze positie van de fiets is volledig toegestaan. De fiets staat nu wel in een ander compartiment dan waar je in slaapt, maar met een slotje is de fiets niet makkelijk mee te nemen.

In slaap vallen

Aangezien ik al een hele reisdag erop had zitten was het niet moeilijk om moe te zijn. De temperatuur was goed, de ventilatie werkte goed en de wagon wiegde ons rustig in slaap. Het matras – wat geen echt matras is – is hard en daardoor kon ik moeilijk lange tijd op één zij liggen. Het tweede probleem was de lengte van het bed: voor mijn 1.91m is 1.90 te kort.

De nacht

Ondanks de minpunten sliep ik wel in, maar steeds net niet heel diep. De airco bleef ook maar blazen in mijn gezicht en maakte het koud en toen kon ik de schakelaar niet meer vinden, dus heb ik het er maar bij gelaten.

Ontbijt met kaiserbrötchen

We werden om 7:20 vrolijk gewekt door de madame van de restauratie. We kregen een simpel ontbijt met twee kaiserbroodjes en jam en boter. Dat was prima om de lichte honger te stillen, en gelukkig had ik nog een cornetto met hazelnootvulling bewaard. Het opeten van het ontbijt is dan weer minder handig in een bed waar je niet rechtop kunt zitten, dus ben ik verplaatst naar een zitcoupé en kon ik ook weer genieten van het platteland van Nederland vlak voordat we Arnhem binnen reden.

Algemeen oordeel Nightjet

Prijs kwaliteit

Als je er vanuit gaat dat een nachttrein net zoveel kost als een normale treinreis + een zeer goede hotelovernachting, dan is een Nightjet het niet waard.

Gemak

Een Nightjet rijdt maar 1x per nacht, en als je de Nightjet mist, dan heb je de Nightjet gemist (Dit waren letterlijk de woorden van de servicemedewerker van NS International), en daar is geen woord aan gelogen. Als je reis in Basel begint dan is er geen probleem, maar als je 1000km zuidelijker begint moet je rekening houden met allerlei mogelijke vertragingen (die er meestal niet zijn, maar toch).

Buffers inbouwen

Zo nam ik een buffer van 2 uur op Milaan op de Eurocity. Mocht ik die missen, zou ik met een regionale trein en een andere intercity naar Basel toegaan. In Basel had ik een buffer van 4 uur ingebouwd. Dat had ook 2 of 3 kunnen zijn, maar zo precies rijden de treinen niet. Mocht het meevallen dan heb je in ieder geval een leuk uitje in de stad waar je overstapt!

Conclusie gemak

Dus begin je in (de buurt van) Basel of Arnhem: dan is de Nightjet qua gemak ideaal. Je gaat na je werkdag langs huis, pakt je spullen en stapt in de trein. Vind je het ook niet zo erg om een nacht minder comfortabel te slapen en wil je gelijk op je eindbestemming de hele dag activiteiten ondernemen, dan is het ook ideaal.

Comfort

Het comfort op slaap is laag, voor lange mensen zelfs onvoldoende. Mijn nachtrust is belangrijk en met zo’n nacht is je slaap korter en van lagere kwaliteit. Als je werkplek alleen bestaat uit een computer en een bureau, dan is het aangenamer om een hotelovernachting te boeken, en daarna met 100% energie een dagtrein in de eerste klas te hebben waarbij je net zoveel geld. kwijt bent.

Vragen?

Heb je naar aanleiding van dit artikel nog vragen. Laat het mij vooral weten. Lees natuurlijk alle treinreistips voor Italië.